Trillende spieren, in je armen, benen, zelfs in je oogleden. Heb jij ook daar regelmatig last van? Trillende spieren komen veel meer voor dan je denkt. Trillende spieren zijn meestal onschuldig, maar toch is dat lang niet altijd het geval.

Meestal gaat het vanzelf over, maar moeten niettemin steeds ernstig worden genomen. In sommige gevallen zijn ze de voorbode van meer ernstige aandoeningen die een medische tussenkomst vragen.

Hoe kun je zelf trillende spieren voorkomen?

Oorzaken en wat te doen.

Trillende spieren komen veel voor na zware inspanningen. De meest onschuldige oorzaak van trillende spieren is spierverzuring als gevolg van fysieke inspanningen. Spierverzuring heeft veel te maken met je spierstofwisseling, of met het verbruik van energie door je spieren.  Bij gebrek aan energie, gebruiken je spieren koolhydraten als brandstof. Daardoor ontstaat melkzuur.

Melkzuur is een afvalproduct, dat je spieren doet verzuren.

Verzuurde spieren laten geen normale prestaties meer toe. Je spieren beginnen te trillen, en worden stijf. Melkzuur wordt uiteindelijk via onze bloedsomloop afgevoerd naar onze nieren, waar het wordt uitgescheiden. Spierverzuring voorkom je door overbelasting van je spieren te voorkomen.

Spierverzuring en trillende spieren voorkomen 

Dat kun je door je hartslag zo laag mogelijk te houden, je spieren voldoende te laten rusten, en/of door de zuren in je lichaam te neutraliseren met basen zoals bicarbonaat.

Bicarbonaat mag je echter slechts in beperkte mate gebruiken. Bicarbonaat is namelijk rijk aan natrium of keukenzout

De belangrijkste gevolgen van het overmatig gebruik van bicarbonaat zijn:

  • Hoge bloeddruk
  • Diarree
  • Misselijkheid
  • Buikkrampen
  • Stenen in je urinewegen

Je spieren laten rusten is meestal al voldoende om de verzuring spontaan te laten verdwijnen. Trillende spieren zijn dus in vele gevallen het gevolg van (te) zware lichamelijke inspanningen, van vermoeidheid en chronische vermoeidheid.

In sommige gevallen zijn trillende spieren echter een signaal van je lichaam dat er iets ernstigs aan de hand is zoals:

  • Trillende spieren door hyperventilatie: dit gaat meestal samen met trillende spierenMaar ook met hartkloppingen, tintelingen rond de mond en in je vingers en je voeten, en met pijn in je borst. Als trillende spieren en de overige symptomen het gevolg zijn van hyperventilatie, dan is dit onschuldig. Hyperventilatie veroorzaakt trillende spieren als gevolg van CO2 tekort door een foutieve ademhaling. CO2 of koolzuur is een afvalproduct van onze ademhaling. Een tekort veroorzaakt de trillende spieren… of de symptomen van hyperventilatie

Meestal denkt men dan aan een nakende hartinfarct.

  • Trillende spieren door angst, stress en tremoren: worden gekenmerkt door schokkende en trillende spieren. Die kunnen het gevolg zijn van Multiple Sclerose of MS. Dat is gelukkig echter niet altijd het geval. Tremoren en de daarmee gepaard gaande trillende spieren kunnen even goed veroorzaakt worden door het overmatig gebruik van cafeïne, van alcohol en alcoholische dranken, maar ook van angst en stress.

Sommige patiënten met tremoren spreken moeilijk, of hebben problemen met het bewegen van hun ogen

  • Trillende spieren als gevolg van spierzwakte: maar even goed van problemen bij het bewegen of bij de coördinatie van spieren
  • Trillende spieren bij de Ziekte van Parkinson: trillende spieren in armen en benen zijn vaak het eerste signaal van de Ziekte van Parkinson. In dit geval manifesteren trillende spieren zich in één lichaamsdeel, of aan één kant van je lichaam. Voldoende slaap, ademhalings- en/of relaxatie oefeningen kunnen verbetering brengen

Trillende spieren door een gebrek aan zout

Een te hoog zoutgebruik is even ongezond als het overmatig gebruik van geraffineerde witte suiker. Toch hebben we het nodig voor de overdracht van elektrische signalen van onze zenuwen naar onze spieren. Gaat er daarbij iets fout, dan weten onze spieren niet meer wat van hen wordt verwacht. Dat kan uiteindelijk trillende spieren veroorzaken. Sporters en diegenen die regelmatig zware inspanningen leveren en daardoor veel zweten worden regelmatig last van zouttekort. Dat los je eenvoudig op door een groter snuifje zout aan je maaltijden toe te voegen.

Wees echter voorzichtig met het gebruik van zout. Teveel zout jaagt onze bloeddruk razendsnel omhoog.

Trillende spieren door een tekort aan magnesium

Magnesium heeft ook een belangrijke invloed op je spieren. Een tekort aan dit mineraal kan aan de basis liggen van trillende spieren. Net zoals zout heeft ook magnesium een belangrijke rol bij de overdracht van prikkels.

Als gevolg van onze moderne en ongezonde voeding kampt meer dan 60% van alle  Nederlanders en Belgen met een ernstig tekort aan magnesium en andere belangrijke mineralen.

Andere symptomen van een gebrek aan magnesium zijn:

  • Hoofdpijn
  • Overgevoeligheid aan prikkels

Je vult je magnesiumvoorraad snel aan met:

  • Algen, kelp, zeewier, chlorella en spirulina
  • Alle onbewerkte en dus ongezouten, ongebrande en niet geroosterde noten
  • Alle verse groenten en vooral groene bladgroenten: zoals spinazie, alle soorten sla, andijvie, alle groene koolsoorten, broccoli, tuin- en waterkers
  • Vruchten: zoals vijgen, dadels, avocado en papaja

Andere oorzaken van trillende spieren zijn: 

  • De ziekte van Lyme
  • Het chronische vermoeidheidssyndroom
  • Fibromyalgie
  • Een tekort aan vitamine B 12

Trillende spieren voorkom je met een gezond eetpatroon rijk aan hoogwaardige eiwitten, trage koolhydraten en gezonde vetzuren

Trillende spieren zijn dus meestal het gevolg van (te) zware inspanning, vermoeidheid of een tekort aan de juiste voedingsstoffen. Meestal heb je er last van na het leveren van zware inspanningen zoals sporten. Je spieren zijn verzuurd en oververmoeid. De oplossing hiervoor is rusten.

Maar natuurlijk is het veel beter om te voorkomen dan genezen…

Dat doe je met een evenwichtig en gezond eetpatroon met veel eiwitten. Hieronder vind je een ebook met 25 overheerlijke recepten. Deze recepten zorgen voor het eten van voldoende eiwitten en langzame koolhydraten, zodat je spieren genoeg brandstof hebben en minder snel verzuren.

GRATIS E-BOOK:

25 Gezonde Recepten!

Wil jij fitter worden, maar heb je geen inspiratie in de keuken?

Mijn GRATIS Receptenboek bevat praktische én gezonde recepten voor een fit én gezond lichaam!

*Je Naam: *Je Email:

U schrijft zich in voor de nieuwsbrief van leefnugezonder.be en ontvangt direct dit gratis e-book met gezonde recepten. Uw e-mail adres is veilig en zal nooit aan derden worden verstrekt.