Ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwe gezondheidstips?

Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en krijg alle nieuwtjes als eerste DIRECT in je mailbox!

Je Naam:
*Je Email:

Frisdrank gezond – De gezondste alternatieven voor frisdrank

Frisdrank is erg populair, zeker bij diegenen die kampen met overgewicht. Niet verwonderlijk. Frisdrank is een echte suiker bom, en één van de belangrijkste oorzaken van overgewicht.

De kwaliteit en de hoeveelheid voedsel dat je dagelijks eet, beïnvloed in belangrijke mate onze gezondheid.

Er is echter meer.

Dat wat je bij je eten drinkt, is minstens even belangrijk.

En moet het hierbij nog worden gezegd dat frisdrank onze meest favoriete drank is, zowel bij jong als oud?

Dat deze suikerrijke en koolzuurhoudende frisdranken verre van gezond zijn, weet iedereen maar toch blijven we ze drinken.

Frisdranken bevatten hoge concentraties toegevoegde suikers, en zijn naast overgewicht ook oorzaak van levensbedreigende hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk en diabetes.

Frisdrank gezond? Wat zijn dan de gezondste alternatieven?

Tijdens om het even welk dieet, denk we in de eerste plaats aan wat en hoeveel we eten.

Wat we daarbij drinken, daar wordt meestal niet aan gedacht.

Dat is een foute instelling, want hetgeen je drinkt is even belangrijk dan wat je eet.

Door gezond te drinken duurt je verzadigingsgevoel langer, en heb je minder vlug honger.

Je zal dus automatisch minder eten, meer vet verbranden en gemakkelijker afvallen.

Frisdrank gezond: Light frisdrank

Frisdrank gezond? Neen, zeker en vast niet. Het hoort dus zeker niet thuis in een gezond eetpatroon.

Zeker niet als je weet dat één blikje frisdrank van 33 cl ‘goed’ is voor maar liefst acht geraffineerde witte klontjes suiker.

Als reactie grijpen we massaal naar hun light versie.

Wetenschappelijk onderzoek leerde dat deze light frisdranken minstens even ongezond zijn dan hun originele versie.

Door suiker te vervangen door kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam en sacharine, bevat light frisdrank nog steeds fosforzuur, wat even goed slecht is voor je gezondheid.

Frisdrank gezond? Zeker niet als je kennismaakt met de nadelen van frisdrank:

  • Frisdrank gezond de nadelen van fosforzuur: fosforzuur is verantwoordelijk voor allerlei nieraandoeningen, voor osteoporose, en tandbederf en stimuleert de ontwikkeling van nierstenen, voor osteoporose en tandbederf
  • Frisdrank gezond cafeïne in cola: heeft een negatief effect op zowel je hart als je ademhaling, het stimuleert je zenuwstelsel en werkt verslavend

Frisdrank gezond: de gezondste alternatieven

Frisdrank gezond? Dit zijn alvast de gezondste alternatieven:

  • Water: is met voorsprong de meest gezonde drank. Diëtisten en voedingscoaches raden niet voor niets aan minstens 2,5 liter water per dag te drinken. Water spoelt je lichaam schoon van allerlei giftige afvalstoffen. In vergelijking met frisdrank krijg je honderden calorieën per dag minder naar binnen.

Drink water zo koud mogelijk. Je zal dan meer opgeslagen lichaamsvet verbranden en sneller afvallen

  • Gezonde smoothies: heb je het moeilijk om dagelijks voldoende water te drinken? Dan lukt dat zeker met zelf gemaakte, groene smoothies. Deze bestaan voor het grootste gedeelte uit water, aangevuld met je favoriete fruit en groene bladgroenten zoals spinazie, andijvie, savooi- of groene kool, broccoli en waterkers. Op die manier krijg je extra gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, antioxidanten en voedingsvezels naar binnen en dat is voor zowel je lichamelijke als je geestelijke gezondheid goed meegenomen.

Frisdrank gezond? Je zelf gemaakte smoothie is zo klaar en super gezond

  • Groene thee: is een ander gezond alternatief voor frisdrank. Groene thee barst van de sterkste antioxidanten. Die beschermen je tegen de vrije radicalen, die je ziek maken en je verouderingsproces versnellen. Groene thee is bovendien calorievrij
  • Zelf gemaakte sappen: niets is gezonder dan zelf geperste sappen. Je gebruikt bij voorkeur bio- fruit zonder kleur- , geur- , smaak – en bewaarstoffen
  • Cranberrysap: regelt de zuurgraad van je urine en helpt uitstekend bij blaasontstekingen of bij ontstekingen van je urinewegen. Cranberry’s zijn uitzonderlijk rijk aan sterke antioxidanten, en remmen je natuurlijk verouderingsproces. Je kan cranberry’s uitstekend combineren met appelsap, bramen sap, met het sap van bosvruchten, van rozenbottels, en met dat van zwarte- en blauwe bessen
  • Duindoorn sap: de duindoornbes tiert weelderig in onze duinen. De fel oranje bessen zijn rijk aan vitamine A, C, E en flavonoïden. Deze duinvrucht bevat maar liefst zeven keer zoveel vitamine C als een citroen. Het drinken van duindoorn sap zorgt voor extra energie en vitaliteit en bevordert je afweersysteem
  • Rode bietensap: is rijk aan ijzer, foliumzuur, kalium, calcium en caroteen. Het zorgt voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte darmtransit. Daarnaast stimuleert het de opname van gezonde voedingsstoffen. Rode bietensap zuivert je maag en lever, geeft meer energie en bevordert je eetlust
  • Wortelsap: is van nature rijk aan bèta caroteen. Dat in ons lichaam omgezet in vitamine A. Wortelsap heeft een positief effect op je gezichtsvermogen, ondersteunt het herstellend vermogen van je huid, geeft meer energie en helpt bij vermoeidheid
  • Granaatappelsap: heeft een gunstige invloed op je bloedsomloop, geeft meer energie, verhoogt de vitaliteit en ondersteunt je natuurlijk afweersysteem en je stofwisseling. Dit sap beschermt tegen vrije radicalen. Deze lichaamsvreemde stoffen ontstaan als gevolg van de milieuvervuiling, sigarettenrook en stress
  • Vlierbessensap: zorgt voor een verhoging van je afweersysteem en je natuurlijke weerstand.

Frisdrank gezond? Ook op zoek naar gezonde alternatieven voor frisdrank?

frisdrankNeem dan eens een kijkje in de wondere wereld van gezonde smoothies. Makkelijk te maken, ontzettend lekker maar vooral ook heel erg gezond! Alles over Groene Smoothies bevat een bijbel aan info en overheerlijke recepten.

JA! Ik wil ook lekkere en gezonde smoothies proberen!